CALCIUM – Wapń

Czy wiesz, że:
w wyniku siedzącego trybu życia może nastąpić odwapnienie kości, prawidłowe gromadzenie wapnia w dużym stopniu uzależnione jest od ćwiczeń fizycznych,
w miejscach gdzie ludzie spożywają twardą wodę z dużą zawartością wapnia, magnezu i litu rzadziej występują zachorowania na choroby sercowe. Wapń i magnez z takiej wody w jelitach łączy się z tłuszczami nasyconymi (wpływają na poziom cholesterolu) i wraz z nimi są one usuwane z organizmu.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń:
dzieci (1 – 3 lata) – 700 [mg]
dzieci (4 – 8 lata) – 1 000 [mg]
młodzież – 1 300 [mg],
dorośli – 1 000 [mg]

Węglan wapnia ( 80 % na rynku)
Większość obecnych na rynku preparatów zawiera węglan wapnia.

  • Po pierwsze, jest to najtańszy związek wapnia. Producenci tych preparatów reklamują je więc jako tanie.
  • Po drugie, ma on stosunkowo małą cząsteczkę chemiczną. Zdecydowanie mniejszą niż związki organiczne i dlatego w jednej tabletce zmieści się więcej cząsteczek węglanu wapnia niż na przykład laktoglukonianu wapnia. Każda cząsteczka wspomnianych związków zawiera po jednym jonie wapniowym. Czyli w tabletce z węglanem wapnia można umieścić więcej jonów wapniowych niż w preparacie zawierającym wapń w połączeniu organicznym. Pacjenci z niedokwaśnością – mają zmniejszoną wchłanialność – rozpuszcza się w kwasie żołądkowym. Większość tych preparatów jest proponowana w formie tabletek musujących więc po rozpadzie tabletki w wodzie pozostaje sporo osadu który trzeba przełknąć.

Mleczan wapnia, laktoglukonian wapnia, glukonianu wapnia
Organiczne formy wapnia o dużej przyswajalności. Te związki cechują się zarówno bardzo dobrą przyswajalnością z przewodu pokarmowego, jak również dużą zawartością wapnia elementarnego w przeliczeniu na cząsteczkę. Jest ona nieco mniejsza niż w przypadku węglanu wapnia, ale jego biodostępność jest o wiele lepsza.